Τρίτη 5 Απριλίου 2011

Τί βλέπουν τα μάτια μας;

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

Ο άνθρωπος είναι και αυτό που βλέπουν τα μάτια του κι αυτό που ακούν τ΄αυτιά του. Τι βλέπουν τα μάτια μας και τι ακούν τα αυτιά μας; Πράγματα που πληγώνουν την ψυχή μας, καταστρέφουν την αίσθησή μας για το ωραίο. Φρίκη. Πολλοί απογοητεύονται απ΄ τους ανθρώπους και υπηρετούν σκύλους. Τι παράδειγμα δίνει ο σκύλος στον άνθρωπο; Ήξερα κάποιον που υπηρετούσε ένα ποντίκι. "Ζουν οι γάτες, ζουν οι σκύλοι, ζουν κι οι ποντικοί στις τρύπες". Δεν ξαίρω αν γίνει ποτέ της μόδας να υπηρετείς τα ποντίκια. Ο Λένο τα λάτρευε. Το ίδιο κι ο γιατρός Ντουλίτλ, ο χαριτωμένος ήρωας του ομώνυμου έργου, (Ο Λένο είναι ο πνευματικά καθυστερημένος ήρωας της νουβέλας του Στάιμπεκ "άνθρωποι και ποντίκια")...

Οπωσδήποτε το πιο δύσκολο είναι να αγαπάς και να υπηρετείς τους ανθρώπους.΄Ισως γιατί έχουν μεγάλη περιέργεια και ρωτούν για τα πάντα. Είμαστε πράγματι στο έλεος της αισθητικής. Η αισθητική είναι της ψυχής και η ψυχή είναι άμεσα συνδεδεμένη με το σώμα. Δεν ξεχωρίζει από το σώμα, όπως δεν ξεχωρίζει η φωτιά απ΄ το αναμένο σίδερο. Ό,τι συμβάίνει στο σώμα, καλό ή κακό, περνάει απ’ την ψυχή. Ο άνθρωπος είναι ό,τι σκέφτεται και ό,τι νιώθει. Αλλά δεν εξαρτιένται οι σκέψεις και τα αισθήματα αποκλειστικά από μάς.

Κάποτε στην Κέρκυρα καθόμουν στην μεγάλη πλατεία, στην Σπιανάδα, και χάζευα τα άλογα. (Αγαπώ τα άλογα περισσότερο από κάθε άλλο ζώο). Πέρασε μια κυρία. "Τις ενοχλεί η μυρουδιά της καβαλίνας" μου λέει ο αμαξάς που κάθεται δίπλα μου. "Κάποτε τους αρρώστους τους άφηναν κοντά στα άλογα για να θεραπευθούν". Η υγεία είναι ισορροπία, αρμονία, καλωσύνη, ομορφιά. Πού υπάρχουν αυτά σήμερα: Ο άνθρωπος αντί σύμμαχος είναι αντιμέτωπος με τη φύση. Δεν θέλει να βλέπει πίσω από τη φύση το Δημιουργό. Ζούμε σε μια θρησκευτικά αδιάφορη εποχή. Ο άνθρωπος αντάλλαξε το νόμο του Θεού με αναρίθμητες οδηγίες, υποδείξεις, πρακτικές...

Ο αληθινός άνθρωπος είναι όμορφος. Πόσο χαριτωμένος είναι ο άνθρωπος, όταν είναι άνθρωπος. Δίχως ομορφιά, δηλαδή δίχως μόρφωση και καλλιέργεια δεν είμαστε άνθρωποι. Η ανθρωπιά μας εξαρτάται απ΄την αισθητική.

Το σχολείο δεν μορφώνει τους νέους, ούτε η οικογένεια. Η μόρφωση είναι ολοκλήρωση. Σπανίως συναντάει κανείς στις μέρες μας ολοκληρωμένο άνθρωπο. Ποιος είναι ο αντιπροσωπευτικός τύπος του σημερινού ανθρώπου; Θλίβεσαι να κοιτάξεις τον εσωτερικό του κόσμο. Μοιάζει με δέντρο μισοξεραμένο απ’ την παγωνιά. Σήμερα επικρατεί παντού το εμπορικό πνεύμα, το πνεύμα του μεσολαβητή. Δεν έχει σημασία η ποιότητα του προϊόντος αλλά η εμπορικότητά του, δηλαδή το κέρδος κι ας είναι ψεύτικο. Αρκεί να έχει καλή εμφάνιση. Τελειοποιούνται τα μεταφορικά μέσα, αλλά τα μεταφερόμενα πράγματα μένουν στάσιμα, όταν δεν χειροτερεύουν. Τελειοποιούνται τα μηχανήματα αναπαραγωγής του ήχου, αλλά ο ήχος ολοένα χειροτερεύει. Σχεδόν δεν ακούγεται, αν δεν έχεις διαφθείρει εντελώς το αισθητήριό σου. ΄Ολος ο κόσμος έχει μολυνθή από αυτό το πνεύμα. Λες και δεν υπάρχει άλλο είδος ανθρώπου εκτός από τον έμπορο και τον καταναλωτή.


Κάποιος άνθρωπος μιλούσε για το φίλο του που έπεσε έξω στο εμπόριο:

"Αν δεν έχεις εμπορικό μυαλό, αν δεν είσαι «γεννητάτος» να μην κάνεις εμπόριο, θα χαθείς". Οι Εβραίοι είναι γεννημένοι για το εμπόριο. ΄Ισως ο Κάιν να μην σκότωσε τον Άβελ, που ήταν γεωργός. Να τον άφησε απλώς να ασχοληθεί με το εμπόριο.


Αν η Εκπαίδευση έχει στόχο να εκπαιδεύει ανθρώπους να πείθονται εύκολα να αγοράζουν πράγματα που δεν τους χρειάζονται, θα εφαρμόζει τα εκπαιδευτικά προγράμματα που εφαρμόζει. Κανείς δεν μαθαίνει τους νέους να αναζητούν την αληθινή ομορφιά και να ακολουθούν την αγάπη. Η Εκπαίδευση εξυπηρετεί την εμπορική απολυταρχία και την παγκοσμιοποίηση που σαν τον Διάβολο υπόσχεται τα πάντα αρκεί να αποποιηθούμε την ελευθερία

Ο Νίκος Καζαντζάκης, λέει "δεν επιθυμώ τίποτα, είμαι ελεύθερος". Δεν μπορεί κανείς να ζήσει χωρίς καμία επιθυμία. Η επιθυμία που κινεί τη μαζική βία είναι η επιθυμία για ό,τι ανήκει στον άλλον. Η ύπαρξή μας ανήκει στο Θεό. Είμαστε ο αμπελώνας του. Μόνο η μιμητική επιθυμία, (οι κακοί γεωργοί της παραβολής), δεν είναι του Θεού. Αυτός που ακολουθεί το Χριστό εγκαταλείπει την μιμητική επιθυμία Ο Ρίλκε στην πρώτη του Ελεγεία του Ντουίνο, αναφέρεται στην απελευθέρωση από την μιμητική επιθυμία και στην εμπειρία της ομορφιάς, που είναι "σαν μια Αγαπημένη όλα να σου αναγγέλνουν".

http://moschoblog.blogspot.com/2011/04/blog-post_05.html

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου