Τρίτη, 17 Νοεμβρίου 2015

Η υψηλή ποιότητα της λαϊκότητας

«Oταν συνθέτεις, να μη σκέφτεσαι μόνο το φιλόμουσο κοινό, αλλά και το άμουσο. Πρέπει να 'χεις υπόψη σου ότι στους δέκα πραγματικούς γνώστες αντιστοιχούν εκατό άσχετοι. Γι' αυτό μην περιφρονείς το λεγόμενο "λαϊκό στιλ", που "γαργαλάει τα μακριά αυτιά"».
Richard Baker, «Μότσαρτ - Εικονογραφημένη Βιογραφία», εκδόσεις Libro, σελ. 81

Το εναρκτήριο κείμενο είναι απόσπασμα επιστολής που έστειλε ο Λεοπόλδος Μότσαρτ στον γιο του, Βόλφγκανγκ Αμαντέους, το 1780, όταν ο δεύτερος συνέθετε τον «Ιδομενέα», την πρώτη μεγάλη όπερά του. Το θέμα του έργου προερχόταν από την ελληνική μυθολογία. Ο πατέρας του θαύματος που μάγεψε τον κόσμο ήταν κι εκείνος μουσικός - και μάλιστα σημαντικός. Μπορούσε να συνθέσει οποιοδήποτε είδος έργου σε μικρό χρονικό διάστημα και ήταν δεινός βιολιστής. Η αιωνιότητα συμπεριφέρθηκε με στοργή στο όνομά του και για τον άθλο του να κάνει έναν γιο ο οποίος συνέθεσε τον «Μαγικό Αυλό», αλλά και για ένα δικό του βιβλίο. Τιτλοφορείται «Versuch einer grundlichen Violinschule». Είναι εγχειρίδιο εκμάθησης βιολιού, το οποίο, αν και εκδόθηκε το 1756, διδάσκεται ακόμα και σήμερα σε πολλές μουσικές σχολές του κόσμου.

Graecia delenda est...*

* μτφ: η Ελλάδα πρέπει να καταστραφεί.

Σαραντα-δύο χρόνια μετά, η "γενιά του Πολυτεχνείου",
...χορτασμένη (οι ίδιοι) από ψωμί και βουλευτικές αποζημιώσεις,
...μπουχτισμένη από παιδεία πρωϊνάδικων και μεσημεριανάδικων σκουπιδιών, σκυλάδικων, "συνωστισμών" στην παραλία της Σμύρνης και δανεικών Ολυμπιακών αγώνων,
...ελεύθερη μέσα στο αποικιακό κλουβί της μέχρις αναρχίας,
...ετοιμάζεται να παραδώσει τις τύχες της χώρας στην γενιά που ανδρώθηκε και διαμορφώθηκε ηθικά μέσα στην λαίλαπα του ΠαΣοΚ,
...προκειμένου να εφαρμόσουν τις εντολές των πραιτωριανών της Συγκλήτου των τοκογλύφων που αποφάσισε: η Ελλάδα πρέπει να καταστραφεί!